Najważniejsze elementy budowy kontenerów morskich. Przewóz towarów to w wielu przypadkach skomplikowane logistycznie zadanie, które wymaga połączenia wielu składowych. Jednocześnie optymalizacja jest domeną współczesnego świata. W przypadku żeglugi morskiej wiedza była zdobywana na przestrzeni długiego czasu i tym samym utrwalały się dobre praktyki. Z czasem część z nich została unormowana i tym samym stała się standardem. Podobnie wygląda sprawa kontenerów morskich. W ramach tego artykułu zajmiemy się analizą ich budowy.
Dlaczego kontenery są tak ważne?
Producent kontenerów magazynowych musi zadbać o odpowiednią wytrzymałość. Właśnie podstawowe zadania stalowych konstrukcji sprowadzają się do ochrony produktów oraz skutecznego gromadzenia ich na statkach. Całość jest dokładnie określona i sprawdzana za pomocą wielu testów. Dowodem jest zresztą coraz częstsze wykorzystywanie domów mieszkalnych z kontenerów. W tej sytuacji wykorzystuje się wiele zalet tego rozwiązania (prędkość powstawania, niższa cena, ciekawy design, ekologia). Ceny kontenerów mieszkalnych i wszystkie inne tego typu kwestie są jednak tematem na inny artykuł. Ważnym elementem zrozumienia stalowych konstrukcji do transportu jest ich budowa i właśnie temu tematowi przyjrzymy się bliżej.
Materiały do budowy
Pierwszym elementem są same materiały, z których wykonywane są kontenery. Podstawę prawie zawsze stanowi aluminium oraz stal nierdzewna. To z nich wykonuje się ściany, dach czy drzwi. Podłoga często jest skonstruowana w oparciu o profile aluminiowe. Ponadto stosuje się również poliuretanową izolację. Warto dodać, że podłoga często jest pokrywana deskami lub sklejką. Oczywiście można ten temat przedstawić dokładniej, ale w uproszczeniu to zastosowanie tych materiałów prowadzi ostatecznie do uzyskania wytrzymałego kontenera, który sprawdza się zarówno podczas transportu morskiego, jak i formy budownictwa.
Poznaj również:
- kontener 10 stopowy https://ecocontainers.com/standard/161-469-kontener-10-dc-nowy.html
Informacje ogólne
Kontenery występują najczęściej w kilku wariantach wielkości. Oprócz tego nie każda konstrukcja jest identyczna. Najczęściej wykorzystuje się 40-stopowe kontenery morskie, co nie zmienia faktu, że powszechnie wykorzystuje się również te o wielkości 20 ft. Kontener 40 ft nie różni się jednak znacząco w kwestii budowy. Z tego powodu możemy rozpatrywać ogólnie budowę i nie ma potrzeby wnikania w ich rozmiar. Trochę inaczej wygląda to w kwestii typu.
Budowa kontenera
Budowa kontenera to w ogólności rama, pokrycie w formie podłogi, dachu oraz ścian, drzwi oraz dodatkowe elementy. Do tej ostatniej kategorii możemy zaliczyć tzw. gęsią szyję, użebrowanie, zaczepy czy elementy, z których składają się poprzednie części kontenera.
Rama
Podstawę całej konstrukcji stanowi oczywiście rama, którą możemy porównać do szkieletu, który wszystko spina. Prostopadłościenny kształt oznacza wykorzystanie 12 krawędzi, które najczęściej powstają z profili aluminiowych. W praktyce oznacza to 8 belek oraz 4 słupki narożne. Te ostatnie stanowią pionowe krawędzie. Połączenie tych elementów daje możliwość utrzymania zewnętrznych powłok i dostarczenie odpowiedniej trwałości.
Powłoki zewnętrzne
Wykonane są najczęściej ze stali nierdzewnej. Nie ma sensu wnikanie w samą strukturę ścian czy dachów. Warto jednak zwrócić uwagę na niektóre kwestie. Kontenery morskie zawierają kratki wentylacyjne, co zapewnia odpowiednią cyrkulację powietrza. Podłoga jest stalowa z zewnątrz, ale wewnątrz zawiera jeszcze najczęściej deski drewniane lub sklejkę, co stanowi dodatkową ochronę towarów. Cena kontenerów magazynowych jest również determinowana przez jakość komponentów, a te są dokładnie sprawdzane choćby przez próby szczelności czy przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom. Drzwi stanowią element, który ułatwia załadunek. Podczas transportu czasem wykorzystuje się również open top, czyli wariant kontenera z dodatkowo otwieranym dachem. Stanowi to możliwość załadowania towarów, które nie zmieściłyby się przez drzwi. Te z kolei zbudowane są z rygli, drążków oraz samej rączki, która zapewniają samo domknięcie. Oczywiście drzwi zawieszone są na zawiasach oraz są dodatkowo zabezpieczone uszczelkami.
Pozostałe elementy
Pozostałe elementy nie są mniej istotne, ale jednak nie stanowią podstawy tej konstrukcji. Przykładowo składnikiem dolnych belek jest użebrowanie. Nie występuje ono zawsze, ale jednak często stanowi ważny element. Kieszenie na widły ułatwiają transport kontenerów. Naroża zaczepowe pozwalają na mocowanie poszczególnych kontenerów. Odbywa się to zarówno względem siebie, jak i do elementów konstrukcyjnych statku. Służą one do wykorzystania śrub za pomocą łączenia mostowego. Elementy zaczepowe to szerszy temat niż wyłącznie połączenie kontenerów pomiędzy sobą. Koniecznością jest również zamontowanie samego towaru w taki sposób, żeby był on w pełni bezpieczny. W praktyce oznacza to występowanie zaczepów przy słupkach narożnych oraz przy górnej i dolnej ramie. Ten ostatni element zazwyczaj stanowi fragment podłogi. Warto dodać, że liczba zaczepów może się różnić w zależności od konkretnego kontenera. Kieszenie na widły stanowią element, który jest stosowany zazwyczaj w mniejszych kontenerach. Ułatwia to wykorzystanie wózka widłowego na potrzeby transportu. Na koniec warto dodać, że wspomnieliśmy wyłącznie o podstawowej budowie. Ta może być bardziej skomplikowanym tematem, jeśli rozpatrzymy ją w kontekście różnych typów. Napomknęliśmy wcześniej o open top, ale wykorzystywanych wariantów jest więcej.